Pri značke Mercedes-Benz na Slovensku je od jej začiatku. Kedysi ju predával doslova z malej unimobunky na bratislavskom parkovisku. Odvtedy prešlo 30 rokov a veľa sa toho pre JÚLIUSA ŠABA zmenilo. Koncom roka 2019 sa definitívne rozhodol, že sa začne venovať vlastnému biznisu. To ešte netušil, že jeho novú firmu MB Panónska v Bratislave, ktorá je naďalej verná Mercedesom, preskúša pandémia. Ako môže firma prežiť krízu a na akých hodnotách by mala stavať? Aj o tom hovorí v rozhovore.  

Ako sa to všetko začalo?

Bolo krátko po revolúcii. Išli sme do niečoho, čomu málokto veril. V roku 1990 si ľudia mysleli, že Mercedes je auto, ktoré sa na Slovensku nebude nikdy dobre predávať. Prvý rok sme predali asi dve autá, ďalší rok osem a potom o niečo viac. Dnes sa u nás predáva 5000 až 6000 osobných a nákladných áut.

Ako vy vidíte začiatky Mercedesu na Slovensku?

Autá zo zahraničia sa dali kupovať jedine v Tuzexe. Slovenské zastúpenie nemeckej automobilky vybudoval Andrej Glatz s rodinou Wiesenthal. Prvé autá sme ponúkali v priestoroch bývalého automobilového klubu z drevenej búdy, ktorá nahrádzala showroom. Postupne sa vyprofilovala sieť Mercedes-Benz na Slovensku a dealerstvo v Českej republike. V roku 1995 sme už mali zmluvu o generálnom zastúpení Mercedes-Benz v Štutgarte. Bol to prvý veľký míľnik, kedy sme sa ako firma stali predajcom a dovozcom značky.

Prečo ste sa rozhodli pre MB Panónsku v Bratislave?

Dohodol som sa s naším majoritným majiteľom Wiesenthal z Viedne, že v Bratislave jednu z troch prevádzok vyčleníme. Tak vznikla nezávislá spoločnosť MB Panónska, do ktorej som vstúpil a ktorá je voľbou pre zákazníkov. Okrem predaja a kompletného servisu osobných a dodávkových vozidiel poskytujeme služby v rámci poistenia, lízingu a tiež opravy karosérií či lakovnícke služby. Chceme, aby u nás zákazník dostal všetko na jednom mieste.

Čo vás naštartovalo po toľkých rokoch kariéry k zmene?

Jedna vec, ktorá mi pomohla rozhodnúť sa bola, že neviem robiť veci len trochu. Zodpovedal som za mnohých ľudí a robili sme 14 automobilových značiek. Akokoľvek efektívne som sa snažil narábať s časom, nemal som ho dostatok. Potreboval som sa zastaviť. Značke Mercedes som dal všetko. Mal som dobrý a stabilný príjem, úžasnú pozíciu, no zrazu som pochopil, že to nedokážem deliť. Že mi chýbajú rastúce deti a sledovať, ako sa dostávajú do života a okrem toho som chcel byť bližšie k svojim zákazníkom a autám. Autám Mercedes.

Naplnili sa vaše vízie?

Skočil som priamo do pandémie. Je to však už iná ľahkosť bytia. Moja zodpovednosť sa z 1500 ľudí zúžila na 40 kolegov. Som si vedomý, že naši ľudia majú svoje rodiny, sú závislí od príjmu a naďalej im chcem zabezpečovať doterajší komfort, aby sa tešili do práce. Naši ľudia sú najcennejšou devízou a musím povedať, že značka Mercedes-Benz má najmenšiu fluktuáciu zamestnancov na Slovensku. Vďačíme za to aj pánu riaditeľovi Andrejovi Glatzovi, ktorý bol výborným učiteľom. Záležalo mu vždy na tom, aby sa ľudia v spoločnosti cítili dobre a mali radosť, že sú súčasťou tímu.

Ktoré obdobie bolo počas vašej kariéry najväčšou výzvou?

Presvedčiť ľudí, že Mercedes je luxus, ktorý si možno dovoliť. Je to auto, ktoré prináša majiteľovi dlhodobý komfort, pohodlie a bezpečnosť. Avšak kúpou auta sa to nekončí. Potrebujete s ním chodiť so servisu, dvakrát ročne na prezutie a byť si istý, že sa vám o neho vždy postarajú. Našim zákazníkom prinášame také služby, aké chceme dostávať aj my sami.

Aký je dnes bežný zákazník Mercedesu?

Každý zákazník je pre nás výnimočný. Patria medzi nich súkromné osoby, podnikatelia, firmy, muži i ženy, ale aj mladí dospelí, ktorí práve začínajú jazdiť. Vždy ma fascinovalo, keď dieťa dostalo vodičský preukaz a jeho rodičia mu kúpili lacné auto, aby sa na ňom učilo jazdiť. No nikdy nebude viac ohrozený vodič než ten, ktorý sa práve učí a naberá nové skúsenosti na cestách. S našimi autami predávame aj bezpečnosť.

Ktoré autá sú v súčasnosti najžiadanejšie?

Ľudia sa dnes chcú cítiť bezpečne. Predávajú sa nám najviac autá z kategórií SUV modelov, ktoré poskytujú vyššie sedenie a pocit väčšej istoty. Svet sa preklopil. Všetko sa zefektívňuje a odľahčuje. Súvisí to aj s koncentráciou a väčšou bezpečnosťou, kedy sa človek sústredí na šoférovanie. Nemusí robiť celý rad zbytočných úkonov a rozmýšľať, akú rýchlosť má zaradiť. Naše autá sú inteligentné, chránia nás, myslia veľa krát za nás. Výkriky POZOR, nahradilo jemne pípnutie, ktoré nám veľa krát zachraňuje kožu.

Tohtoročná pandémia priniesla mnohým výzvy v osobnom i pracovnom živote. Aké boli tie vaše?

Po oznámení pandemických opatrení v marci, prišla nová situácia. Nezabudnem, ako si so mnou kolegovia sadli a povedali, že chcú pomôcť firme a vzdať sa časti svojho príjmu. Chceli, aby boli náklady znesiteľné pre spoločnosť a chceli sa spolupodieľať na jej chode. Bolo to obrovské gesto. Niečo, čo som naozaj nečakal. A tak sme spoločne rozmýšľali, dali sme dokopy sumár spoločných riešení pre obchod, servis a našich zákazníkov a vybrali sme sa touto cestou.

Ako sa vám teda darí v tomto období?

Celú krízu, ktorá mala svoju prvú etapu a ktorá má po trochu uvoľnenom lete svoje pokračovanie, prechádzame v dobrej atmosfére. Hoci situácia nie je dobrá, aspoň v tom, ako je komunikovaná a mnohí ľudia už cítia jej dopady, je tu stále segment trhu, ktorý náš produkt akceptuje. Snažíme sa, aby za cenu, ktorú ľudia zaplatia, dostali čo najlepšie služby a s nimi aj pocit pohody a bezpečia. Do predaja našich áut dávame srdce. Mojou rodinou nie sú len tí najbližší, kolegovia, ale aj každý jeden klient.

Ktoré hodnoty sú pre vás najdôležitejšie pri budovaní značky?

Úprimnosť a otvorenosť. Žijeme náročnú dobu, ale to neznamená, že ju nedokážeme zvládnuť. To je presne to, čo ma so značkou Mercedes-Benz dlhodobo spája. Dlhé roky používa slogan Najlepšie alebo nič. V mojom prípade platí, že keď už niečo robím, tak to robím najlepšie ako viem alebo to radšej nerobím vôbec.

Značka Mercedes-Benz má výborný základ. Už len to, že niekto dostane právo ju zastupovať, svedčí o naplnení prísnych kritérií. Nie je to iba o certifikátoch, tie dnes nestačia. Je za tým oveľa viac – nadšenie, vášeň a láska k tomu, čo robíte. Bez toho to nefunguje. Môžete mať najlepšiu značku, ak nebudete mať ľudí, ktorí jej veria a každé ráno radi prídu do práce. Dobrá značka prináša dobrú starostlivosť, osobný prístup, vynikajúcu kvalitu a pocit, že sa na ňu dá spoľahnúť.