Trieda E už viac ako 75 rokov určuje štandard v segmente luxusných sedanov strednej triedy. Značka Mercedes-Benz otvára v roku 2023 novú kapitolu sedanov pre podnikateľov: nová Trieda E je lídrom prechodu od spaľovacieho motora k elektrickému pohonu. Jej nová architektúra elektroniky zároveň umožňuje komplexný digitálny zážitok. Prvé sedany konštrukčného radu 214 sa v rámci uvedenia na trh dostanú k európskym obchodným partnerom predaja na jeseň 2023.


Fotogaléria

23C0129_061.jpg

(4000x2667px, 3.02 MB)

23C0139_012.jpg

(4961x2791px, 4.91 MB)

23C0129_056.jpg

(4000x2667px, 3.27 MB)

23C0129_020.jpg

(4020x2261px, 4.83 MB)

23C0129_003.jpg

(4069x2713px, 4.99 MB)

23C0129_006.jpg

(4031x2688px, 4.57 MB)

23C0129_060.jpg

(4000x2667px, 4.71 MB)

23C0139_051.jpg

(4961x2791px, 5.6 MB)

23C0139_011.jpg

(4961x2791px, 5.5 MB)

23C0139_055.jpg

(4961x2791px, 5.53 MB)

23C0139_056.jpg

(4961x2791px, 5.69 MB)

23C0139_009.jpg

(4961x2791px, 5.64 MB)

23C0139_054.jpg

(4961x2791px, 5.39 MB)

23C0139_002.jpg

(4961x2791px, 5.46 MB)

23C0139_003.jpg

(4961x2791px, 5.51 MB)

23C0022_037.jpg

(4961x2794px, 5.8 MB)

23C0129_024.jpg

(4961x2791px, 5.64 MB)

23C0139_004.jpg

(4961x2791px, 5.69 MB)

23C0022_039.jpg

(4961x2794px, 5.99 MB)

23C0139_050.jpg

(4961x2791px, 5.59 MB)

23C0021_037.jpg

(4961x2763px, 6.22 MB)

23C0021_008.jpg

(4961x3310px, 5.99 MB)

23C0139_008.jpg

(4961x2791px, 6.1 MB)

23C0139_010.jpg

(4961x2791px, 6.16 MB)

23C0139_057.jpg

(4961x2791px, 6.31 MB)

23C0022_040.jpg

(4961x2794px, 6.59 MB)

23C0021_039.jpg

(4961x2794px, 6.65 MB)

23C0022_005.jpg

(4961x3308px, 6.79 MB)

23C0022_012.jpg

(4961x3309px, 6.4 MB)

23C0022_030.jpg

(4961x3307px, 6.97 MB)

23C0021_002.jpg

(4961x3307px, 7.09 MB)

23C0022_014.jpg

(4961x3309px, 7.07 MB)

23C0022_008.jpg

(4961x3310px, 7.27 MB)

23C0022_010.jpg

(4961x3308px, 7.36 MB)

23C0021_006.jpg

(4961x3310px, 7.38 MB)

23C0022_011.jpg

(4961x3307px, 7.45 MB)

23C0021_005.jpg

(4961x3309px, 7.67 MB)

23C0023_001.jpg

(4961x3309px, 7.61 MB)

23C0022_002.jpg

(4961x3307px, 7.34 MB)

23C0023_002.jpg

(4961x3309px, 7.73 MB)

23C0021_030.jpg

(4961x3307px, 7.76 MB)

23C0021_020.jpg

(4961x3309px, 7.93 MB)

23C0021_019.jpg

(4961x3309px, 8.01 MB)

23C0129_004.jpg

(5813x3875px, 7.92 MB)

23C0129_013.jpg

(5532x3112px, 8.13 MB)

23C0022_025.jpg

(4961x3309px, 7.97 MB)

23C0022_029.jpg

(4961x3307px, 8.42 MB)

23C0022_031.jpg

(4961x3309px, 8.62 MB)

23C0022_027.jpg

(4961x3307px, 8.67 MB)

23C0022_022.jpg

(4961x3307px, 8.57 MB)

23C0021_027.jpg

(4961x3307px, 8.62 MB)

23C0021_025.jpg

(4961x3307px, 8.84 MB)

23C0022_032.jpg

(4961x3307px, 9.23 MB)

23C0022_026.jpg

(4961x3295px, 9.09 MB)

23C0021_026.jpg

(4961x3307px, 9.36 MB)

23C0022_020.jpg

(4961x3307px, 9.78 MB)

23C0129_014.jpg

(5758x3839px, 10.39 MB)

23C0021_017.jpg

(4961x3309px, 11.42 MB)

  • V Európe sa predaj začína v lete 2023
  • Polovica všetkých modelov ponúkaných v Európe bude zastúpená štvrtou generáciou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete 
  • Zážitok zo zábavy je pohlcujúci, interaktívny a inteligentný

Stuttgart. Trieda E už viac ako 75 rokov určuje štandard v segmente luxusných sedanov strednej triedy. Značka Mercedes-Benz otvára v roku 2023 novú kapitolu sedanov pre podnikateľov: nová Trieda E je lídrom prechodu od spaľovacieho motora k elektrickému pohonu. Jej nová architektúra elektroniky zároveň umožňuje komplexný digitálny zážitok. Prvé sedany konštrukčného radu 214 sa v rámci uvedenia na trh dostanú k európskym obchodným partnerom predaja na jeseň 2023.

Klasické proporcie a špecifické charakteristické línie v dizajne exteriéru 

Nová Trieda E má proporcie klasického trojpriestorového sedanu: na krátky predný previs a dlhú kapotu motora nadväzuje výrazne dozadu posadená kabína pre cestujúcich. Dizajn s kabínou posunutou dozadu dopĺňa vyvážený zadný previs.

Masku chladiča spája so svetlometmi plocha, ktorá pripomína čierny panel. Táto vložka vo vysokolesklej čiernej farbe vizuálne pripomína modely Mercedes-EQ. Trojrozmerne stvárnená maska chladiča má v závislosti od línie výbavy progresívny alebo klasický dizajn. Súčasťou sériovej výbavy novej Triedy E sú vysokovýkonné svetlomety s LED. Ako mimoriadna výbava sú k dispozícii svetlomety DIGITAL LIGHT bez funkcie projekcie, ako aj s funkciou projekcie. Všetky varianty svetlometov ponúkajú nezameniteľný denný aj nočný dizajn. Denné osvetlenie je vyhotovené v tvare „obrvy“, čo je typické pre značku. Kapotu motora zvýrazňujú charakteristické prelisy.

Pri pohľade zboku vyniknú harmonické proporcie a charakteristický dizajn s kabínou posunutou dozadu. Na želanie sú k dispozícii zapustené kľučky dverí, ktoré sú známe z modelov Mercedes-Benz najvyššej triedy. Dve samostatné charakteristické línie na bokoch zdôrazňujú športový charakter vozidla.

Atraktívnym prvkom zadnej časti vozidla sú dvojdielne svietidlá s LED s novým obrysom a špeciálnym dizajnom: vzhľad hviezdy v obidvoch častiach svietidiel ponúka špeciálny denný a nočný dizajn.

Superobrazovka MBUX ako vrchol dizajnu interiéru

Prístrojová doska určuje digitálny zážitok v interiéri. Ak je Trieda E vybavená voliteľne dodávaným displejom spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorá siaha až do stredu. Vizuálne oddelený stredový displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom tohto ozdobného prvku.

Prednou časťou prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla popri stĺpikoch A k dverám. Takto vzniká pocit veľkorysého priestoru. Zdanlivo plávajúci ovládací ostrovček v hornej časti obloženia dverí sa vzhľadom prispôsobuje skleneným plochám obrazoviek.

Stredová konzola je vyhotovená ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. Do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku je vpredu integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.

Stredový diel obloženia dverí konkávnou krivkou plynulo prechádza do lakťovej opierky. Predná časť lakťovej opierky je vyhotovená ako technicky vyspelý kovový prvok. Slúži ako držadlo a priťahovacia rukoväť a obsahuje spínače na ovládanie okien. Ďalším výrazným prvkom je plávajúci ovládací ostrovček s otváračom dverí a ovládacími prvkami funkcií sedadiel.

Kontúry sedacej plochy a operadla elegantne prechádzajú z vnútornej strany smerom von a vďaka vrstvenému dizajnu sa akoby vznášali nad telesom sedadla. Zvislé prešívania kopírujú vonkajší obrys a smerom hore sa otvárajú do šírky.

Z hľadiska ponuky priestoru sa Trieda E zaraďuje k favoritom vo svojom segmente. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Z rázvoru, ktorý je dlhší o dva centimetre, profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách: priestor na kolená a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila ešte viac: na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni Triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov.

Polovica motorizácií sú hybridné pohony dobíjateľné zo siete

Vďaka dôslednej elektrifikácii a inteligentnému downsizingu platí, že nová Trieda E určuje štandardy v oblasti efektívnosti. Polovica všetkých modelov bude zastúpená štvrtou generáciou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. Takýto vysoký podiel v rámci ponuky vozidiel bude dokonca dosiahnutý už v čase uvedenia na trh: tri zo šiestich verzií Triedy E kombinujú výhody vozidla so spaľovacím motorom s výhodami elektrického vozidla.

Spaľovacie motory sú štvor- a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto významne prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného výrobného združenia pri súčasnom zabezpečení elektrifikácie, ktorá je primeraná skutočnej potrebe.

Okrem preplňovania turbodúchadlom sú dieselové aj zážihové motory vybavené inteligentnou podporou s integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Ide teda o vozidlá s miernym hybridným pohonom. Výkon elektromotora sa vďaka novému akumulátoru podarilo zvýšiť z 15 na 17 kW, krútiaci moment pri zvýšení výkonu sa zvýšil na 205 Nm.

Ponuka modelov v čase uvedenia na trh v Európe (spaľovací motor/mierny hybrid):

E 200 E 220 d E 220 d 4MATIC
Zdvihový objem cm³ 1 999 1 993 1 993
Výkon kW/k 150/204 145/197 145/197
pri ot./min 5 800 3 600 3 600
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) kW/k 17/23 17/23 17/23
Max. krútiaci moment Nm 320 440 440
pri ot./min 1 800 – 4 000 1 800 – 2 800 1 800 – 2 800
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) Nm 205 205 205
Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP[1] l/100 km 7,3 – 6,4 5,5 – 4,8 5,7 – 4,9
Kombinované emisie CO2, WLTP1 g/km 166 – 144 144 – 125 149 – 130
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s 7,5 7,6 7,8
Maximálna rýchlosť km/h 240 238 234

 

Od uvedenia novej Triedy E na trh bude výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúkať hneď tri modely so štvrtou generáciou hybridného pohonu dobíjateľného zo siete.

S elektrickým hnacím výkonom 95 kW (129 k) a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov (WLTP) môžete v mnohých prípadoch a počas mnohých dní jazdiť len na elektrinu bez potreby využívať benzínový motor. Ďalšie hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete, ktoré budú vybavené dieselovými motormi, budú nasledovať.

Ponuka modelov v čase uvedenia na trh v Európe (hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete):

E 300 e E 300 e 4MATIC E 400 e 4MATIC
Zdvihový objem cm³ 1 999 1 999
Menovitý výkon, spaľovací motor kW/k 150/204 185/252
Menovitý krútiaci moment ot./min 320 400
Menovitý výkon elektromotora kW/k 95/129 95/129
Menovitý krútiaci moment elektromotora Nm 440 440
Systémový výkon kW 230 280
Systémový krútiaci moment Nm 550 650
Kapacita energie, vysokovoltový akumulátor kWh 25,4 25,4
Maximálna rýchlosť km/h 236 234 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s 6,4 6,5 5,3
Kombinovaná spotreba paliva, vážená (WLTP)[2] l/100 km 0,8 – 0,5 0,9 – 0,6 0,9 – 0,6
Kombinovaná spotreba elektriny, vážená (WLTP) 2 kWh/100 km 20,7 – 18,4 21,6 – 19,2 21,6 – 19,2
Kombinované emisie CO2, vážené (WLTP) 2 g/km 18 – 12 20 – 14 20 – 14
Elektrický dojazd (EAER, WLTP) 2 km 97 – 115 95 – 111 95 – 109

AIRMATIC a riadenie zadnej nápravy na želanie

Veľký podiel na agilných jazdných vlastnostiach novej Triedy E má presné vedenie predných kolies so štvorprvkovým zavesením. O dobré vedenie kolies zadnej nápravy a stabilnú jazdu v priamom smere sa postará konštrukcia s priestorovým usporiadaním a koncepciou piatich ramien závesu kolesa. Na prednej náprave sú pružiny a tlmiče združené do jednej teleskopickej vzpery a nepodieľajú sa na vedení kolies, z čoho vyplýva aj adekvátne citlivá reakcia pruženia. Pomocný rám (vpredu) a nápravnica (vzadu) oddeľujú podvozok a karosériu od vibrácií a hluku. Modely s mierne hybridným pohonom sú sériovo vybavené podvozkom AGILITY CONTROL s oceľovými pružinami a selektívnym systémom tlmenia. V porovnaní s podvozkom hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete je znížený o 15 milimetrov.

Nová Trieda E môže byť na želanie vybavená technickým balíkom. Jeho súčasťou je aj podvozok so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy. Systém AIRMATIC so vzduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi ADS+ reaguje veľmi citlivo. Regulácia výšky je súčasťou systému AIRMATIC. Svetlú výšku podvozka udržiava bez ohľadu na zaťaženie vozidla, v prípade potreby ju však dokáže zmeniť.

Vozidlá novej Triedy E s voliteľným riadením zadnej nápravy v kombinácii s priamejším prevodom riadenia prednej nápravy sú mimoriadne agilné a súčasne aj stabilné. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy predstavuje 4,5 stupňa. Priemer otáčania sa vďaka tomu zmenší až o 90 centimetrov.

Pôsobivý, pohlcujúci zážitok zo zábavy

Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno v Triede E vnímať takmer všetkými zmyslami[3]. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.

Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jediného procesora. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.

Pre novú Triedu E bude k dispozícii balík zábavy (systém zábavnej techniky MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect a dátový balík od iného poskytovateľa. V závislosti od trhu sa používa komunikačný modul s prenosovou technológiou 5G. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS[4].

Digitálny kľúč od vozidla[5] je teraz dostupný aj pre iPhone a hodinky Apple Watch

Ak má vodič pri sebe kompatibilné koncové zariadenie[6], digitálny kľúč od vozidla možno využívať na naštartovanie a zamknutie Triedy E. Navyše je možné aj zdieľanie kľúča: členov rodiny alebo priateľov možno digitálne prizvať na využívanie funkcií Triedy E. Majiteľ vozidla môže pritom udeliť rôzne práva: buď poskytne len prístup do vozidla, alebo povolí aj jazdenie s vozidlom. Vozidlo dokáže súčasne rozpoznať maximálne štyroch používateľov, digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať maximálne s 32 koncovými zariadeniami. Na trhoch, na ktorých sú dostupné služby Mercedes me connect, je predvýbava na digitálny kľúč od vozidla súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO[7]. Táto kombinácia výbavy je v novej Triede E k dispozícii pri balíkoch výbavy začínajúc prvotriednym balíkom.

Hudba sa stáva viditeľnou: vizualizácia zvuku 

Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E vnímať hudbu tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky filmov alebo aplikácií môžu počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj „vidieť“. Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.

Zážitok zo zábavy je pre spolujazdca veľmi pôsobivý. Na voliteľnej dodávanej obrazovke možno sledovať dynamický obsah, napríklad kontinuálny prenos televízneho signálu alebo videa, a to aj v prípade, ak sa týmto smerom pozerá osoba za volantom. Pretože displej možno prepínať. Pokročilá, na kamere založená funkcia ochrany pred nahliadaním zníži jas displeja, čím zníži aj riziko odpútania pozornosti vodiča.

Nové aplikácie poskytovateľov tretích strán, selfie kamera a videokamera

Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán[8]. Pri uvedení Triedy E na trh sú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie[9]: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi.

Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky[10]. Keď vozidlo stojí, vodič[11]sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.

So systémom MBUX je k dispozícii aj vyšší komfort ovládania. Inteligentné ovládanie hlasom možno teraz vďaka funkcii zadávania priamych príkazov („Just Talk“) aktivovať aj bez aktivačnej frázy „Hey Mercedes“. Keď je funkcia aktivovaná, na displeji sa zobrazí červený symbol mikrofónu. Vozidlo je potom pripravené a čaká na príkazy.

Väčší komfort pri každodennom jazdení: rutiny

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz pracuje na využití umelej inteligencie, ktorá pomáha vozidlu naučiť sa, ktoré komfortné systémy vodič využíva opakovane. Úlohou umelej inteligencie je, aby neskôr za rovnakých rámcových podmienok zautomatizovala využívanie takýchto funkcií[12]. Výsledkom je personalizovaná automatizácia. Pre túto inováciu, ktorej vývoj už značne pokročil, používa značka Mercedes-Benz pojem „rutina“.

Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Zákazníci majú okrem toho možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“.

Viac pohody: program KOMFORT ENERGIZING a systém THERMOTRONIC s digitálnym ovládaním ventilácie (oboje na želanie)

Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING. V Triede E majú premiéru dve novinky: program proti kinetóze[13] systému KOMFORT ENERGIZING dokáže pomôcť postihnutým cestujúcim zmierniť príznaky nevoľnosti

Funkciu KOUČ ENERGIZING plánujeme v strednodobom horizonte rozšíriť o funkciu biologickej spätnej väzby (Bio-Feedback)[14]. Tá dokáže prostredníctvom dýchacích cvičení obmedziť pocit stresu.

Komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) zvyšuje digitálne ovládanie ventilácie. Takéto ovládanie umožňuje automatické nastavovanie predných výduchov vzduchu v závislosti od želaného scenára ventilácie. Prostredníctvom profilu používateľa sa ovládanie môže vzťahovať napríklad na konkrétne miesto na sedenie. Dýzy možno však nastaviť aj zvyčajným spôsobom, čiže ručne.

Viaceré asistenčné jazdné systémy, z ktorých niektoré boli ďalej vylepšené

Súčasťou sériovej výbavy Triedy E s asistenčnými jazdnými systémami[15] sú okrem iného aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, asistent ATTENTION ASSIST, aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, parkovací balík s cúvacou kamerou a asistent sledovania povolenej rýchlosti. Stav a aktivita asistenčných jazdných systémov sú celoplošne znázornené na ukazovateli asistenčných systémov na displeji vodiča.

Asistent ATTENTION ASSIST v kombinácii s kamerou v 3D displeji vodiča (mimoriadna výbava) ponúka teraz aj výstrahu pred odpútaním pozornosti: ak by pohľad vodiča dlhšie ako pár sekúnd nesmeroval na vozovku, ATTENTION ASSIST dokáže rozpoznať odpútanie pozornosti a aktivuje akustické aj vizuálne varovanie vodiča. Ak sa pohľad vodiča nezačne opäť venovať dopravnému dianiu, dôjde k eskalácii s druhým varovaním a neprerušovaným výstražným tónom. Ak by vodič naďalej nereagoval na varovanie, systém môže iniciovať núdzové zastavenie vozidla prostredníctvom aktívneho asistenta núdzového zastavenia.

Balík asistenčných jazdných systémov plus je v ponuke aj ako mimoriadna výbava, napríklad v rámci prvotriedneho balíka. Medzi jeho súčasti patrí aj aktívny asistent riadenia, ktorý pomáha pri sledovaní jazdného pruhu. Podobne ako doposiaľ na diaľnici sa teraz vozidlo Triedy E dokáže po dlhšom zastavení automaticky rozbiehať už aj v mestskej premávke a na okresných cestách. Ďalšia inovácia: ak by aktívny asistent riadenia nebol k dispozícii pre nejednoznačné vodorovné značenie jazdného pruhu, systém to vodičovi signalizuje vibrujúcim volantom.

Premyslená koncepcia karosérie a zosúladené záchytné systémy

Bezpečnostná koncepcia Triedy E je založená na karosérii s mimoriadne tuhou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich a cielene deformovateľnými nárazovými štruktúrami. Súčasťou koncepcie sú aj cielene prispôsobené záchytné systémy, napr. bezpečnostné pásy a airbagy. V prípade dopravnej nehody sa dokážu aktivovať tak, že ich ochranný účinok pre cestujúcich sa prispôsobí danej situácii.

Popri airbagu vodiča a airbagu spolujazdca je štandardom aj airbag na ochranu kolien na strane vodiča. Tento airbag môže v prípade silného čelného nárazu ochrániť nohy pred kontaktom so stĺpikom riadenia alebo s prístrojovou doskou. Sériovo montované okenné airbagy dokážu znížiť riziko nárazu hlavy do bočného okna alebo do objektov, ktoré vnikli do interiéru. V prípade silného bočného nárazu sa okenný airbag rozvinie na strane nárazu v oblasti od stĺpika A po stĺpik C, pričom sa rozprestrie ako záves cez predné a zadné bočné sklo. Ak snímače rozpoznajú prevrátenie vozidla, okenné airbagy sa môžu aktivovať na obidvoch stranách. Popri systéme na ochranu hlavy môžu bočné airbagy v prípade silného bočného nárazu pokryť aj oblasť hrudníka – v rámci mimoriadnej výbavy aj na krajných zadných sedadlách.

V závislosti od konkrétnej krajiny môžu byť vozidlá okrem toho vybavené aj stredovým airbagom. Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov a obmedzovače sily pásov predstavujú sériovú výbavu všetkých krajných sedadiel.

Materiály, ktoré šetria prírodné zdroje

Mnohé konštrukčné diely Triedy E sú vyrobené z materiálov šetriacich prírodné zdroje (recyklované a obnoviteľné suroviny). Na základné sedadlo Triedy E sa používa poťah z nefarbenej alpakovej vlny v kombinácii s recyklátom. V penovej hmote sedadiel sa prvýkrát použili recyklované suroviny, ktoré boli certifikované na základe prístupu cez hmotnostnú bilanciu a ktoré sa svojimi vlastnosťami nelíšia od surovín vyrábaných z ropy. Týmto spôsobom možno znížiť potrebu fosílnych zdrojov pri súčasnom zachovaní konštantnej kvality výrobku.

Výroba v závode v Sindelfingene s CO2-neutrálnou bilanciou

Od roku 2022 platí, že vo všetkých vlastných závodoch výrobcu vozidiel Mercedes-Benz na celom svete sa vyrába s neutrálnou bilanciou CO2. Externe nakupovaná elektrická energia pochádza výlučne z obnoviteľných zdrojov energie, čiže neprodukuje žiadne emisie CO2. Spoločnosť sa okrem toho snaží, aby v jej závodoch dochádzalo k zvýšeniu výroby obnoviteľnej energie. Do konca roka 2024 sa uskutočnia investície do ďalšieho rozšírenia fotovoltaiky v celom areáli závodu v Sindelfingene. Ďalším zámerom závodu v Sindelfingene je ustavičné znižovanie spotreby vody, ako aj objemu odpadu.

Trieda E kupé s dlhoročnou úspešnou históriou

Spoločnosť Mercedes-Benz vyrobila od roku 1946 viac ako 16 miliónov vozidiel vyššej strednej triedy. Tradícia Triedy E siaha až k počiatkom histórie značky. Na začiatku 20. storočia uvádzali predchodcovia značky Mercedes-Benz na trh príslušné vozidlá.

S novým začiatkom po druhej svetovej vojne sa opäť začal vyrábať typ 170 V (W 136), ktorý bol pôvodne predstavený v roku 1936. V roku 1947 nasledoval sedan ako prvé povojnové osobné vozidlo z dielne Mercedes-Benz. V roku 1953 bol predstavený typ 180 (W 120) so samonosnou karosériou a tvarom pontónu, ktorý zdôraznil technický aj formálny pokrok. V roku 1961 nasledovali štvorvalcové verzie konštrukčného radu so „zadnou plutvou“ (W 110). Ďalším veľkým krokom bola v roku 1968 vyššia stredná trieda konštrukčných radov s prezývkou Stroke 8 (W 114/115). Ich úspech ešte raz prekonal nástupnícky konštrukčný rad 123, ktorí sa vyrábal od roku 1976.

Prvým modelom, ktorý niesol názov Trieda E, bol od polovice roka 1993 konštrukčný rad 124, ktorý sa vyrábal v rokoch 1984 až 1995. Tvár so štyrmi svetlometmi a inovatívna technika sú charakteristickými znakmi konštrukčného radu 210, ktorý sa objavil v roku 1995. Začiatkom roka 2002 prišla na trh Trieda E konštrukčného radu 211. V roku 2009 nasledovali v Triede E konštrukčné rady 212 (sedan a kombi) a 207 (kabriolet a kupé). V roku 2016 debutoval Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 213, od roku 2017 prvýkrát aj ako verzia do terénu. K nim pribudli kupé a kabriolety konštrukčného radu 238.

 

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

K veľkoryso dimenzovanému priestoru pre cestujúcich prispieva aj rázvor (2 961 milimetrov), ktorý bol v porovnaní s predchodcom zväčšený o 22 milimetrov.

Osvetlený rám masky chladiča (mimoriadna výbava) má za pochrómovými lištami umiestnené dva svetlovody. Do zväzkov sklených vlákien sa svetlo privádza prostredníctvom modulov LED.

Grafiku obrazoviek možno individuálne prispôsobiť pomocou dvoch štýlov zobrazenia (Klasický a Športový) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis). Nový systém MBUX prináša zmenu zobrazenia hlavných symbolov („Main Icons“) na displejoch. Tie sú teraz znázornené jednoduchším spôsobom a aj farebne sú prispôsobené dlaždiciam chytrých telefónov.

V závislosti od trhu sa využíva komunikačný modul s prenosovou technológiou 5G. Vďaka tomuto štandardu mobilnej telefónnej siete sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMTS.

S digitálnym kľúčom od vozidla[16] sa iPhone a hodinky Apple Watch stávajú kľúčom od vozidla. Ak má vodič pri sebe kompatibilné koncové zariadenie[17], vozidlo Triedy E ním môže naštartovať a zamknúť. Okrem toho je možné aj zdieľanie kľúča: digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať maximálne s 32 koncovými zariadeniami. Na trhoch, na ktorých sú dostupné služby Mercedes me connect, je predvýbava na digitálny kľúč od vozidla súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO[18]. Táto kombinácia výbavy je v novej Triede E k dispozícii pri balíkoch výbavy začínajúc prvotriednym balíkom.

Funkcia ochrany pred nahliadaním ako súčasť displeja spolujazdca funguje v rámci dvoch stupňov: funkcia rozpoznávania obsadenia sedadla najprv zaregistruje, či niekto sedí na sedadle spolujazdca. Ak áno, cestujúci na sedadle spolujazdca môže prostredníctvom systému MBUX používať dotykovú plochu displeja. Ak sedadlo spolujazdca nie je obsadené, na obrazovke sa zobrazí digitálny dekoratívny obrázok.

V systéme MBUX v novej Triede E si zákazníci môžu vytvoriť vlastné rutiny. Pritom môžu vzájomne prepojiť podmienky a funkcie. Napríklad „Ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu.“

Mnohí cestujúci z vlastnej skúsenosti poznajú kinetózu, ktorá sa dostavuje počas jazdy autom. Nový program proti kinetóze ako súčasť systému KOMFORT ENERGIZING dokáže pomôcť zmierniť príznaky kinetózy u spolujazdca, oddialiť ich nástup, zmierniť pocit ťažoby a celkovo zvýšiť pocit pohody.

Vo vozidlách Triedy E možno akustiku vnímať tretím zmyslom: akýkoľvek zvukový obsah zo všetkých zdrojov systému zábavnej techniky možno vizuálne inscenovať na aktívnom svetelnom páse v hornej časti prístrojovej dosky a na obloženiach predných dverí.

Automatická klimatizácia THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) využíva nový typ výduchov vzduchu: všetky dýzy v prednej časti vozidla možno prestavovať elektricky akoby mávnutím čarovného prútika. Táto nová komfortná funkcia sa označuje ako Digitálne ovládanie ventilácie. Technicky je realizovaná prostredníctvom aktuátorov. V každej vetracej šachte sú umiestnené dva takéto drobné elektrické pohony.

Nová Trieda E s hodnotou cw od 0,23[19] obstála vo svojom segmente veľmi dobre. Čelná plocha A s hodnotou 0,236 m2 je o niečo väčšia ako u predchodcu (0,234 m2).

Pri aeroakustickom vývoji použil výrobca vozidiel Mercedes-Benz takmer 500 mikrofónov.

Nová Trieda E vybavená voliteľným riadením zadnej nápravy je mimoriadne agilná a súčasne aj stabilná. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje 4,5 stupňa. Na modeloch Triedy E s pohonom 4MATIC má priemer otáčania hodnotu 11,1 namiesto 12,0 metra, zatiaľ čo pri verziách s náhonom na zadné kolesá sa zmenšil z 11,6 na 10,8 metra.

Vďaka dôslednej elektrifikácii a inteligentnému downsizingu platí, že nová Trieda E určuje štandardy v oblasti efektívnosti. 50 percent modelov ponúkaných v čase uvedenia na európsky trh bude zastúpených štvrtou generáciou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. Takýto vysoký podiel v rámci ponuky vozidiel bude dokonca dosiahnutý už v čase uvedenia na trh. S čisto elektrickým dojazdom vyše 100 kilometrov (WLTP)[20] budú modely v mnohých prípadoch jazdiť len na elektrinu bez potreby využívať benzínový motor.

Sériovo dodávaného aktívneho asistenta parkovania možno teraz spustiť intuitívne prostredníctvom dotykového displeja. Okrem toho je možné podstatne rýchlejšie automatické zaparkovanie a vyparkovanie ako predtým, keďže rýchlosť sa zvýšila až na 4 km/h.

 

[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.

[2] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Údaje o spotrebe elektriny [a dojazde] boli zistené na základe nariadenia

2017/1151/EÚ.

[3] Na využívanie služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me ID, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr.

[4] Rýchlosť a dostupnosť dátového pripojenia sa líši okrem iného aj v závislosti od pokrytia signálom na mieste, na ktorom sa aktuálne nachádza vozidlo.

[5] Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me ID, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr. Na využívanie digitálneho kľúča od vozidla je okrem toho potrebný aj vlastný objem dát zákazníka.

[6] V čase uvedenia na trh je digitálny kľúč od vozidla kompatibilný s iPhonmi Apple® (od verzie 11, nie SE) a s hodinkami Apple® Watch (SE s technológiou NFC). Predpokladom je kompatibilita s ultra širokopásmovou technológiou (UWB). Výrobca vozidiel Mercedes-Benz ustavične pracuje na rozširovaní kompatibility s ďalšími zariadeniami. Aktuálny prehľad nájdete tu.

[7] Okrem systému oprávnenia na prístup a na jazdu (KEYLESS-GO) a predvýbavy na digitálny kľúč od vozidla sú súčasťou výbavy aj zapustené kľučky dverí a funkcie Komfortné otváranie a zatváranie a Diaľkové zatváranie veka batožinového priestoru.

[8] Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me ID, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr. Na využívanie balíka zábavy je okrem toho potrebný aj vlastný objem dát zákazníka. Na využívanie niektorých aplikácií prostredníctvom služby Mercedes me connect môže byť potrebná samostatná zmluva zákazníka s poskytovateľom aplikácie.

[9] Plánovaná ponuka aplikácií v čase uvedenia na trh. Využívanie je možné len v kombinácii so systémom zábavnej techniky MBUX plus, ktorý je v rámci mimoriadnej výbavy. Ponuka aplikácií sa časom môže meniť. Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me ID, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr.

[10] Nové technológie musia vždy spĺňať aktuálne platné zákonné rámcové podmienky krajiny, v ktorej bolo vozidlo predané, a preto sa týmto podmienkam musia prispôsobiť.

[11] Funkcie kamery bude neskôr môcť využívať aj spolujazdec.

[12] Opísané funkcie predstavujú vízie budúcnosti a v čase uvedenia Triedy E na trh niektoré z nich ešte nebudú k dispozícii, pričom ich ďalšia dostupnosť bude závisieť od konkrétneho modelu vozidla, od individuálnej konfigurácie aj od príslušného trhu.

[13] Podmienkou využívania programu je vybavenie systémom KOMFORT ENERGIZING a nastavovanie sedadla s pamäťovou funkciou. Program Pomoc pri kinetóze nemožno využívať v kombinácii s detskými sedačkami a nie je dostupný v USA ani v Kanade.

[14] V čase uvedenia Triedy E na trh táto funkcia ešte nebude k dispozícii.

[15] Asistenčné a bezpečnostné systémy výrobcu vozidiel Mercedes-Benz sú len pomôcky a vodiča nezbavujú zodpovednosti. Ten by mal dodržiavať pokyny v návode na obsluhu a mal by prihliadať na opísané hranice systémov.

[16] Na využívanie týchto služieb Mercedes me connect je potrebný osobný identifikátor Mercedes me ID, ako aj vyjadrenie súhlasu s podmienkami používania služieb Mercedes me connect. Okrem toho musí byť príslušné vozidlo asociované s používateľským účtom. Po uplynutí úvodného obdobia platnosti možno platnosť služieb za poplatok predĺžiť za predpokladu, že v tom čase budú tieto služby ešte súčasťou ponuky pre príslušné vozidlo. Prvotnú aktiváciu služieb môže zákazník vykonať počas jedného roka od prvého prihlásenia vozidla alebo uvedenia do prevádzky podľa toho, čo nastane skôr. Na využívanie digitálneho kľúča od vozidla je okrem toho potrebný aj vlastný objem dát zákazníka.

[17] V čase uvedenia na trh je digitálny kľúč od vozidla kompatibilný s iPhonmi Apple® (od verzie 11, nie SE) a s hodinkami Apple® Watch (SE s technológiou NFC). Predpokladom je kompatibilita s ultra širokopásmovou technológiou (UWB). Výrobca vozidiel Mercedes-Benz ustavične pracuje na rozširovaní kompatibility s ďalšími zariadeniami. Aktuálny prehľad nájdete tu.

[18] Okrem systému oprávnenia na prístup a na jazdu (KEYLESS-GO) a predvýbavy na digitálny kľúč od vozidla sú súčasťou výbavy aj zapustené kľučky dverí a funkcie Komfortné otváranie a zatváranie a Diaľkové zatváranie veka batožinového priestoru.

[19] V závislosti od výbavy vozidla.

[20] Dojazd bol zistený na základe nariadenia 2017/1151/EÚ.