Affalterbach. Dňa 1. júna 1967 bol položený základný kameň AMG. Pri príležitosti 55. výročia založenia značky orientovanej na vysoký výkon a športové vozidlá oslavuje sériová verzia modelu Mercedes-AMG ONE (vážená spotreba paliva, kombinovaná: 8,7 l/100 km; vážené emisie CO₂, kombinované: 198 g/km; vážená spotreba elektriny, kombinovaná: 32 kWh/100 km)[1] svoju celosvetovú premiéru. Dvojmiestne superšportové vozidlo prvý raz prináša najmodernejšiu a najefektívnejšiu hybridnú technológiu pohonu Formuly 1 z pretekárskej trate priamo na cestu. Vysokovýkonné hybridné vozidlo s jedným spaľovacím motorom a so štyrmi elektromotormi dosahuje celkový výkon 782 kW (1 063 k), jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h. Extrémne nákladný vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s odborníkmi na Formulu 1 z divízie Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Vo Veľkej Británii ho bude po prvýkrát možné oficiálne vidieť Mercedes-AMG ONE priamo v akcii v rámci rýchlostného festivalu Festival of Speed v Goodwoode (23. až 26. júna 2022).

Výnimočné hypervozidlo očarí nielen svojím hybridným pohonom E PERFORMANCE pochádzajúcim z Formuly 1, ale aj ďalšou technológiou z motoristického športu. Tá zahŕňa škrupinovú konštrukciu a karosériu z uhlíkových vlákien, ako aj spolunosnú jednotku motora a prevodovky a aktívnu aerodynamiku či podvozok s pružením s tlačnými vzperami. Dvojmiestne vozidlo Mercedes-AMG ONE ponúka svojou komplexnou technológiou čiastočne dokonca ešte viac ako pretekárske vozidlo Formuly 1. Je vybavené plnovariabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s hybridne poháňanou zadnou nápravou a elektricky poháňanou prednou nápravou s vektorovaním krútiaceho momentu. Okrem toho dokáže jazdiť čisto elektricky.

„S vozidlom Mercedes-AMG ONE sa nám podarilo dosiahnuť viac ako len posunúť hranice. Ohromné technické výzvy v snahe o prispôsobenie hnacieho ústrojenstva Formuly 1 tak, aby bolo využiteľné v každodennej prevádzke na cestných komunikáciách, nám bezpochyby ukázali naše vlastné hranice. V priebehu celého vývoja si niektorí možno mysleli, že tento projekt nie je možné realizovať. Napriek tomu sa tímy v Affalterbachu a vo Veľkej Británii nikdy nevzdali a verili si. Preto všetkým zúčastneným osobám prejavujem najvyššiu úctu a som hrdý na tento tímový výkon. To, že takéto hypervozidlo stojí na kolesách, je výnimočný výsledok. To pre značku Mercedes-AMG platí nielen z technického hľadiska, ale aj vo vzťahu k úzkej spolupráci s našimi vernými zákazníkmi. V priebehu vývoja spolu s nami zažívali úspechy aj zlyhania. Od samého začiatku boli neoddeliteľnou súčasťou projektu Project One a teraz sa môžu tešiť na mimoriadne exkluzívne a jedinečné vozidlo Mercedes-AMG ONE, ktorému sa už podarilo prekonať aj ďalšiu prekážku a obstálo vo všetkých certifikačných skúškach EHK,“ uviedol Philipp Schiemer, predseda vedenia spoločnosti Mercedes-AMG GmbH.

„Údaje o výkone vozidla Mercedes-AMG ONE sú napokon len stručným výberom toho, čo sa ukrýva v tomto vozidle. Odhliadnuc od hnacieho ústrojenstva Formuly 1, ktoré z pomerne malého, mimoriadne efektívneho spaľovacieho motora v kombinácii so štyrmi elektrickými strojmi dosahuje výkon 1 063 k, bola veľmi náročnou úlohou najmä dodatočná úprava spalín. V tomto smere dosiahli tímy Mercedes-AMG a Mercedes-AMG High Performance Powertrains naozaj ohromné výsledky. Tento projekt bol čiastočne prekliatím a požehnaním zároveň. Vydali sme sa na strastiplnú cestu a v pozícii technika sa prirodzene necháte strhnúť aj množstvom detailov. Počnúc použitými materiálmi cez výnimočné komponenty podvozka až po aerodynamické vylepšenia – pokiaľ ide o komplexnosť, Mercedes-AMG ONE sotva niečo prekoná. V prípade vozidla Formuly 1 sa tím inžinierov s laptopmi stará o spustenie hnacieho ústrojenstva. V našom hypervozidle na to stačí stlačenie tlačidla. To tiež znázorňuje ohromné know-how v oblasti softvérových riešení, ktoré sa ukrýva v tomto vozidle,“ hovorí Jochen Hermann, technický riaditeľ Mercedes-AMG GmbH.

Výnimočný hybridný pohon E PERFORMANCE s motorom V6 s objemom 1,6 litra a so štyrmi elektrickými strojmi
Hybridný pohon E PERFORMANCE vozidla Mercedes-AMG Project ONE pochádza priamo z Formuly 1 a bol vyvinutý v úzkej spolupráci odborníkov divízie Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Jeho súčasťou je vysoko integrovaná a inteligentne prepojená jednotka pozostávajúca z hybridného spaľovacieho motora preplňovaného turbodúchadlom spolu so štyrmi elektromotormi: jeden je integrovaný v turbodúchadle, jeden sa nachádza priamo pri spaľovacom motore a je spojený s kľukovým hriadeľom a dva ďalšie poháňajú predné kolesá.

Hybridný benzínový motor V6 s objemom 1,6 litra s elektricky podporovaným prepĺňaním jedným turbodúchadlom svojou technológiou zodpovedá aktuálnemu hnaciemu agregátu Formuly 1. Štyri hore uložené vačkové hriadele poháňajú čelné ozubené kolesá. Na dosiahnutie vysokých otáčok sú mechanické pružiny ventilov nahradené pneumatickými. V strede pred zadnou nápravou zabudovaný hnací agregát dosahuje otáčky až 11 000/min. Pre dlhšiu životnosť a možnosť použitia bežne dostupného benzínu Super plus však maximálne otáčky cielene ostávajú na nižšej úrovni ako vo vozidle F1.

Hnací agregát dosahujúci vysoké otáčky je preplňovaný high-tech turbodúchadlom. Spalinová a kompresorová turbína sú umiestnené ďalej od seba a sú navzájom spojené hriadeľom. Toto riešenie umožňuje nižšiu polohu zabudovania turbodúchadla. Na hriadeli sa nachádza elektromotor s výkonom približne 90 kW. Ten je elektronicky riadený a poháňa priamo hriadeľ turbodúchadla, čím zrýchľuje koleso kompresora na otáčky približne 100 000/min ešte predtým, ako sa zapojí prúd spalín. Typické označenie Formuly 1 pre túto jednotku je MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Bleskové reakcie, rýchlejšie pri atmosférickom motore V8
Najväčšia výhoda: výrazne lepšia odozva bezprostredne od voľnobežných otáčok (keď je prúd spalín ešte slabý) v celom rozsahu otáčok. Motor V6 s objemom 1,6 litra reaguje na povely akceleračným pedálom ešte spontánnejšie, vďaka čomu je celkový pocit z jazdy mimoriadne dynamický. Elektrifikácia turbodúchadla okrem toho umožňuje vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Zvyšuje sa tým aj agilnosť a optimalizuje sa okamžité zrýchlenie. Technológia dokáže udržiavať plniaci tlak aj vtedy, keď vodič uvoľní akceleračný pedál alebo brzdí. Vďaka tomu je neustále zaručená priama odozva.

Elektrické turbodúchadlo vo vozidle Mercedes-AMG ONE má aj ďalšiu výhodu: časť prebytočnej energie z prúdu spalín využíva na produkciu elektrickej energie ako generátor. Tá sa potom ukladá buď vo vysokovoltovom lítium-iónovom akumulátore, alebo sa privádza na elektrickú prednú nápravu, prípadne do elektrického stroja (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) pri spaľovacom motore. Elektrický stroj MGU-K dosahuje výkon 120 kW, je umiestnený priamo pri spaľovacom motore a cez prevodovku s čelnými kolesami je napojený na kľukový hriadeľ – aj to je technológia, ktorá vo Formule 1 zabezpečuje maximálnu efektívnosť a výkon.

Preplňovanie turbodúchadlom a priame vstrekovanie s procesom spaľovania s vedeným lúčom umožňujú nielen vysoký výstupný výkon, ale zvyšujú aj termodynamickú účinnosť, čím zároveň znižujú spotrebu paliva a emisie spalín. Vysokovýkonný šesťvalcový motor je vybavený dvomi systémami vstrekovania paliva. Priame vstrekovanie s tlakom do 270 barov prenáša palivo do spaľovacích priestorov. Tento dej sa sčasti opakuje a v závislosti od potreby je regulovaný riadením motora. Dodatočné vstrekovanie do nasávacieho potrubia je potrebné na dosiahnutie vysokého špecifického výkonu motora a zároveň aj na udržanie medzných hodnôt spalín.

K tomu všetkému sa pridáva aj prepracované a efektívne čistenie spalín pomocou štyroch predhriatych kovových katalyzátorov, dvoch keramických katalyzátorov a dvoch filtrov pevných častíc spalín benzínu. Štyri vyhrievacie prvky s celkovým výkonom 16 kW umožňujú dodržanie medzných hodnôt spalín podľa normy EU6 v reálnych jazdných podmienkach (RDE). Čistenie spalín má okrem toho optimalizovaný protitlak, aby sa zabránilo výkonovým stratám. To platí aj pre veľký koncový tlmič výfuku z ľahkého titánu.

Technické údaje hnacieho ústrojenstva

Vŕtanie x zdvih 80,0 x 53,03 mm
Zdvihový objem 1 599 cm³
Max. systémový výkon 782 kW (1 063 k)
Max. otáčky spaľovacieho motora 11 000/min
Max. výkon spaľovacieho motora 422 kW (574 k) pri 9 000 ot./min
Špecifický výkon spaľovacieho motora 359 k/l
MGU-K (elektromotor na kľukovom hriadeli) 120 kW (163 k)
MGU-FL/MGU-FR (elektromotory na prednej náprave) 2 x 120 kW = 240 kW (326 k)
MGU-H (elektromotor elektrického turbodúchadla) 90 kW (122 k)
Max. plniaci tlak turbodúchadla 3,5 bar

Nový náhon na všetky kolesá s čisto elektricky poháňanou prednou nápravou

Každý z dvoch elektromotorov na prednej náprave dosahuje výkon 120 kW a otáčky rotora až 50 000/min. Sú s prednými kolesami spojené prostredníctvom redukčnej prevodovky. Čisto elektricky poháňaná predná náprava pracuje s jednotlivými kolesami selektívne, a tým umožňuje aj individuálne rozdelenie krútiaceho momentu pre mimoriadne vysokú dynamiku jazdy (vektorovanie krútiaceho momentu). Oba elektromotory okrem toho umožňujú optimálne využitie brzdnej energie na rekuperáciu, čo v podmienkach bežného používania predstavuje až 80 percent. Táto energia sa ukladá v akumulátore a je k dispozícii pre dlhší elektrický dojazd alebo pre vyšší hnací výkon. Každý elektromotor riadi vlastná výkonová elektronika, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti elektrických agregátov v podlahe vozidla.

Vysokovýkonný akumulátor s technológiou Formuly 1

Aj lítium-iónový zásobník energie bol špeciálne vyvinutý v réžii značky Mercedes-AMG. Jeho technológia sa už osvedčila v najnáročnejších podmienkach v hybridnom pretekárskom vozidle Formuly 1 tímu Mercedes-AMG Petronas F1 a uplatňuje sa aj v akumulátore modelu Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Vysokovýkonný akumulátor AMG spája vysoký, často opakovane vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou na zvýšenie celkového výkonu. K tomu sa pridáva rýchly príjem energie a vysoká hustota výkonu. Výsledok: pri svižnej jazde, napríklad v kopcovitom teréne, môžu vodiči pri jazde do kopca spontánne vyvolať celý výkonový potenciál a pri zjazdoch z kopca zase nastáva intenzívna rekuperácia.

Usporiadanie a chladenie článkov akumulátora zodpovedá technike pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Formuly 1. Pre každodennú prevádzku je však ich počet vo vozidle Mercedes-AMG Project ONE štvornásobne vyšší. Kapacita 8,4 kWh je dostatočná na čisto elektrický dojazd 18,1 kilometra. Akumulátor sa nabíja striedavým prúdom a prostredníctvom integrovanej palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW. Okrem toho je možné zásobovať akumulátor čerstvou energiou prostredníctvom rekuperácie alebo zo spaľovacieho motora. Vysokovýkonný lítium-iónový akumulátor a menič jednosmerný prúd/jednosmerný prúd na podporu a nabíjanie 12-voltového elektrického systému sú úsporne umiestnené za prednou nápravou v podlahe vozidla.

Inovatívne priame chladenie vysokovoltového akumulátora

Základom vysokého výkonu akumulátora je inovatívne priame chladenie: high-tech chladiace médium obteká všetky články a jednotlivo ich chladí. Pozadie: každý akumulátor potrebuje pre optimálny výdaj výkonu určenú teplotu. Keď je zásobník energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne citeľne stratí silu alebo sa musí poddimenzovať, aby pri vysokých teplotných stupňoch nedošlo k poškodeniu. Rovnomerná regulácia teploty akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť.

Chladiace médium cirkuluje pomocou elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora nadol cez celý akumulátor popri každom článku, pričom preteká aj cez výmenník tepla, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Systém je navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla. Dôsledok: akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja. Pri svižnej jazde môže veľmi ľahko nastať prekročenie priemernej teploty. Preto sú ochranné mechanizmy nastavené tak, aby bolo možné z akumulátora odobrať maximálny výkon a následne znova znížiť úroveň teploty priamym chladením.

Až priame chladenie umožňuje použitie článkov s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je systém akumulátorov mimoriadne ľahký a kompaktný. K nízkej hmotnosti prispieva aj koncepcia prípojníc, ktorá šetrí materiál, a ľahšia, súčasne však stabilná nárazová štruktúra hliníkového obalu. Tá zaručuje najvyššiu bezpečnosť. Ďalším charakteristickým znakom je vysoké napätie pohonného systému, ktoré pracuje s 800 voltami namiesto bežného napätia 400 voltov. Vyššie napätie umožňuje napríklad výrazné zmenšenie prierezov vodičov, čomu tiež zodpovedá úspora konštrukčného priestoru a hmotnosti.

Inteligentné prevádzkové stratégie pre optimálny výkon a efektívnosť

Vysokovýkonný hybridný pohonný systém dobíjateľný zo siete v konečnom dôsledku umožňuje použitie mnohých inteligentných prevádzkových stratégií, ktoré sú optimálne prispôsobené rôznym prevádzkovým situáciám. Paleta jazdných programov pritom siaha od čisto elektrickej prevádzky až po vysokodynamický režim (Strat 2). Tento režim zodpovedá nastaveniu, ktoré sa vo Formule 1 používa pri kvalifikácii na dosiahnutie čo najlepších časov na kolo. Napriek výraznej zložitosti systému vodič získa vždy optimálnu kombináciu výkonu a efektívnosti v závislosti od jeho aktuálnej požiadavky.

Šesť jazdných programov – od čisto elektrického jazdenia až po režim pretekárskej trate
Mercedes-AMG ONE štartuje najprv nehlučne zapnutím elektromotorov na prednej náprave. Súčasne sa predohrievajú katalyzátory. Spaľovací motor sa spustí až vtedy, keď je dosiahnutá správna teplota katalyzátorov.

  • Preteky bezpečne: štandardný program s režimom hybridného jazdenia v závislosti od potreby a s čisto elektrickým rozjazdom. Až pri vyššej požiadavke na výkon sa pripojí spaľovací motor.
  • Preteky:režim hybridného jazdenia so špeciálnou stratégiou nabíjania. Spaľovací motor pracuje trvale a dokáže intenzívnejšie nabíjať vysokovoltový akumulátor, aby bola vždy k dispozícii všetka elektrická sila.
  • EV: čisto elektrické jazdenie.
  • Preteky plus (len pre pretekársku trať): aktívna aerodynamika, zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava), tuhšie nastavenie podvozka, špeciálny manažment výkonu.
  • Strat 2 (len pre pretekársku trať): aktívna aerodynamika, ešte tuhšie nastavenie podvozka a zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava). Plný výkon všetkých motorov, ako pri kvalifikácii vo Formule 1.
  • Individuálny: nastavenia podľa osobných preferencií pre režimy jazdy na cestných komunikáciách.

Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART v jazdných programoch Preteky, Preteky plus a Strat 2 umožňuje pôsobivé hodnoty zrýchlenia: vozidlo zvládne šprint z 0 na 200 km/h len za 7,0 sekundy.

Úplne nová automatizovaná 7-stupňová prevodovka s ručným radením

Na prenos sily na zadné kolesá slúži 7-stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá bola úplne nanovo vyvinutá pre vozidlo Mercedes-AMG ONE. Ľahká konštrukcia prevodovky šetrí hmotnosť, integrácia v holej karosérii zvyšuje tuhosť a zaberá menej miesta. Je špeciálne navrhnutá pre vysokú kapacitu krútiaceho momentu a otáčok výkonného hybridného hnacieho ústrojenstva Formuly 1. Radiace tyče a 4-kotúčová spojka z uhlíkových vlákien sú riadené hydraulicky. Prevody sú dimenzované tak, aby minimalizovali výkonový rozdiel po preradení na vyšší stupeň a udržiavali vysoké otáčky spaľovacieho motora. V prevodovke je integrovaný zverný diferenciál.

Viacprvkový podvozok s inovatívnym pružením s tlačnými vzperami

Základom pre výnimočné jazdné vlastnosti vozidla Mercedes-AMG ONE je ľahká a vysokopevná škrupinová konštrukcia z uhlíkových vlákien, ktorej technológia tiež pochádza z Formuly 1. To isté platí aj pre integráciu motora a prevodovky: obidva komponenty plnia spolunosné funkcie a v plnom rozsahu podporujú zadné zavesenia kolies.

V prednej a v zadnej časti podvozka sa používa hliníková konštrukcia vždy s piatimi prvkami a dvomi nastaviteľnými teleskopickými vzperami. Podvozok s variabilnou svetlou výškou má niekoľko špeciálnych vlastností: obidve tlačné teleskopické vzpery pruženia sú umiestnené priečne k smeru jazdy. Inovatívne usporiadanie pružiacej a tlmiacej jednotky nahrádza funkciu a používanie bežného rúrového priečneho stabilizátora Toto riešenie spoľahlivo zabraňuje nakláňaniu vozidla aj pri veľmi rýchlej zmene smeru jazdy bez pocitu nepohodlia. Klopná tuhosť a tlmenie klopenia sú úplne nezávislé od tuhosti a tlmenia zdvihu. Keramické guľôčkové ložiská kolies s nižším trením sú prejavom lásky k technickému detailu.

Adaptívne nastaviteľné tlmenie je možné prispôsobiť prostredníctvom jazdného programu: nastavenia podvozka C (Komfort) a S (Šport) sú na výber v jazdných programoch EV, Preteky bezpečne, Preteky a Individuálny; nastavenia podvozka S (Šport) a S+ (Šport+) sú k dispozícii v jazdných programoch Preteky plus a Strat 2. V rámci aktívnej aerodynamiky je možné hydraulicky znížiť podvozok: o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Zdvihnutie prednej nápravy (s možnosťou aktivácie len v cestných jazdných programoch) okrem toho zabraňuje dosadaniu vozidla Mercedes-AMG ONE, napríklad na rampách v podzemných garážach.

Celkové naladenie pružín a tlmičov je navrhnuté na dosiahnutie dokonale vyvážených, ľahko ovládateľných a ešte dynamickejších jazdných vlastností. Prispievajú k tomu aj náhon na všetky kolesá a vektorovanie krútiaceho momentu. Protiblokovací systém ABS sa na rozdiel od Formuly 1 dodáva sériovo, elektronický systém stabilizácie ESP® možno regulovať na troch úrovniach, čo je pre Mercedes-AMG bežné. Nastavenie ESP® ON znamená vysokú bezpečnosť a je vždy aktivované v režime Diaľnica. REŽIM ESP® SPORT HANDLING dovoľuje väčší uhol zatáčania vozidla pred zásahom systému pre športový spôsob jazdenia. ESP® OFF vypne systém pri extrémne dynamickom spôsobe jazdenia na uzatvorených tratiach. Všetky tri nastavenia sú možné v režime Trať.

Exkluzívne kované disky s čiastočným prekrytím z uhlíkových vlákien

Novinkou v oblasti vývoja je aj hliníkový kovaný disk s 10-lúčovým dizajnom a centrálnou maticou, ktoré je exkluzívne vyhradená pre vozidlo Mercedes-AMG ONE. Je vybavené radiálnym, aerodynamicky dokonale navrhnutým čiastočným prekrytím z uhlíkových vlákien. Toto prekrytie zlepšuje aerodynamickú efektívnosť vozidla prostredníctvom lepšieho obtekania vzduchu okolo kolesa. Je to ďalší dôkaz toho, že tím vývojárov AMG venuje maximálnu pozornosť aj najmenším detailom, čím zvyšuje celkovú efektívnosť tohto výnimočného vozidla.

Na želanie sa dodávajú aj nanovo vyvinuté a exkluzívne pre vozidlo Mercedes-AMG ONE vytvorené 9-lúčové horčíkové kované disky. Okrem technológie centrálnej matice majú patentovaný bionický dizajn, ktorý maximalizuje odľahčenie konštrukcie a tuhosť. Aerodynamicky vyhotovené čiastočné prekrytie z uhlíkových vlákien je dobrým príkladom kombinácie nízkej hmotnosti, optimálneho chladenia bŕzd a aerodynamickej efektívnosti. Zároveň sa deväť veterných lopatiek na každom kolese postará o aktívne odvetrávanie podbehu kolesa, a tým aj o zlepšené odvádzanie tepla z priestoru bŕzd.

Vpredu je vozidlo Mercedes-AMG ONE postavené na kolesách s rozmerom 10,0 J x 19 s pneumatikami 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, ktoré boli vyvinuté exkluzívne pre toto hypervozidlo. Vzadu sú namontované kolesá 12,0 J x 20 s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 s rozmerom 335/30 ZR 20. Exkluzivita pneumatík sa prejavuje v úprave bočnice, do ktorej je zapracovaná silueta vozidla a číslica 1.

Na spomalenie sa používa špeciálna, keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava z uhlíkových vlákien AMG s optimalizovanou hmotnosťou. Na prednej náprave je vybavená 6-piestikovými pevnými strmeňmi, ako aj dierovanými brzdovými kotúčmi s vnútorným vetraním s rozmermi 398 x 38 milimetrov. Na zadnej náprave sú namontované 4-piestikové pevné strmene. Tie dopĺňajú dierované brzdové kotúče s vnútorným vetraním a rozmermi 380 x 34 milimetrov. Nízka hmotnosť sústavy znižuje neodpruženú hmotnosť, čím zvyšuje dynamiku jazdy aj agilnosť. Keramická brzda sa okrem toho vyznačuje dlhšou životnosťou, vyššou odolnosťou proti korózii, ako aj vyššou tepelnou stabilitou. Osobitnú brzdovú sústavu vizuálne pripomína nápis AMG Carbon Ceramic a špeciálne lakované strmene bŕzd.

Dizajn exteriéru: fascinácia a funkcia

Dizajn karosérie z uhlíkových vlákien sa nechal inšpirovať kráľovskou triedou motoristického športu. Predovšetkým však stelesňuje princíp značky Mercedes-AMG, podľa ktorého je fascinácia vždy spojená s funkčnosťou. Každý konštrukčný diel plní určitú úlohu. Napríklad koncepcia uloženia motora v strede na základe škrupinovej konštrukcie z uhlíkových vlákien a spolunosnej jednotky motora a prevodovky udáva normu v podobe extrémne svalnatých proporcií: ďaleko vpredu umiestnený kokpit typický pre pretekársky šport sa kombinuje s objemnými podbehmi kolesa, veľmi štíhlym driekom a výrazne do strán vytiahnutou zadnou časťou.

Pri vytváraní úzko spolupracovali dizajnéri a experti na aerodynamiku. Už základné teleso bolo navrhnuté aerodynamicky pre maximálny prítlak a vyvážené rozloženie. To prinieslo úspech: Mercedes-AMG ONE už od rýchlosti 50 km/h vytvára prítlak, ktorý sa zintenzívňuje s narastajúcou rýchlosťou.

Pohľad spredu: sila a funkčnosť

Veľký čierny spojler predného nárazníka s rôznymi otvormi na prívod vzduchu, ktoré zaberajú celú šírku vozidla, je charakteristickým prvkom prednej časti vozidla. Na lichobežníkovej strednej časti je umiestnené veľké biele logo AMG. Nad ním sa na karosérii nachádza hviezda Mercedes. Má podobu umelecky a remeselne dokonalého striekaného motívu – od špecialistu z Veľkej Británie. Ďalším charakteristickým prvkom je výstuha v tvare A pod strednou časťou, ktorá je typická pre značku AMG – zvýrazňuje vzhľad vozidla a plynule prechádza do blatníkov.

Dominantnými prvkami vľavo a vpravo sú otvory na prívod vzduchu. Sú orámované prvkami vedenia vzduchu v tvare U a priečne ich rozdeľujú dve čierne plutvičky. Ploché svetlomety s LED sa plynule zapájajú do obrysu karosérie. Čierne otvory na odvádzanie vzduchu na prednej kapote vedú prúd teplého vzduchu po bokoch kabíny vodiča. Vďaka tomu sa prúd čerstvého vzduchu bez prekážky dostane do nasávacieho systému na streche ponad kabínu vodiča. Aktívne klapky na prednom difúzore majú vplyv na aerodynamický výkon na prednej náprave a zabezpečujú vyváženú aerodynamickú rovnováhu. Aj aktívne vetracie štrbiny (takzvané žalúzie) v predných podbehoch kolies zvyšujú prítlak na prednej náprave.

Natiahnuté boky, veľké podbehy kolies

Prikrčený, dynamický kokpit má nezameniteľnú, sférickú architektúru a výnimočný tvar okien. Vo veľkej tmavej zóne sa nachádzajú dôležité technické funkcie. Tieto technické konštrukčné časti sú vizuálne v kontraste s čistým celkovým tvarom vozidla.

Dominantným prvkom na streche je otvor na prívod vzduchu pochádzajúci z Formuly 1, cez ktorý motor podľa potreby nasáva čerstvý vzduch. Tento čierny otvor elegantne prechádza do čiernej zvislej žraločej plutvy: tá zabraňuje priečnemu prúdeniu, prípadne odtrhu prúdenia v zadnej časti, čím zlepšuje stabilitu v zákrutách. To v konečnom dôsledku zabezpečuje aj vyšší výkon a bezpečnosť pri vysokých rýchlostiach. Výkonová jednotka je ukrytá pod dvomi odoberateľnými krytmi z uhlíkových vlákien. Sú v nich integrované veľké otvory na prívod vzduchu NACA, ktoré zaručujú optimálne vedenie prúdenia vzduchu pre chladič umiestnený pod nimi.

Pri pohľade zboku sa ukazuje zmyselné a čisté stvárnenie plôch v kombinácii s funkčnými prvkami. Boky vozidla sú v strednej časti natiahnuté, čierne plochy z uhlíkových vlákien na vedenie vzduchu optimálne vedú prúd vzduchu okolo karosérie ako v motoristickom športe. Striekaný dizajnový prvok na bokoch vozidla stvárnil ten istý umelec, ktorý navrhol lakovanie pretekárskeho vozidla Formuly 1. Nad všetkými štyrmi kolesami sa ako svaly pripravené na skok vypínajú podbehy kolies.

Dvere sa otvárajú šikmo dopredu a smerom hore. Vzadu vpravo sa nachádza tankovacia klapka, vzadu vľavo je umiestnená zásuvka na nabíjanie akumulátora dobíjateľného zo siete.

Zadná časť vozidla: fascinácia a funkcia

Ostrá odtrhová hrana a dvojdielny zadný difúzor prinášajú pri vysokých rýchlostiach aerodynamické výhody pre efektívnosť a výkon. To platí aj pre špeciálne tvarovaný spodok vozidla s pozdĺžnymi plutvami a otvormi pre kanály chladenia. Zadné krídlo sa vysúva dvojdielne vrátane listu krídla a integrovaným, nastaviteľným krídelkom. Stvárnenie koncovej rúry výfuku s veľkým okrúhlym výfukom a dve ďalšie malé, okrúhle otvory boli prevzaté priamo z vozidiel Formuly 1. Výrazný vzhľad dotvára spojler zadného nárazníka s veľkou čiernou mriežkou so vzhľadom plástu a dielmi z uhlíkových vlákien. V každom zadnom svietidle sa nachádzajú tri kosoštvorcové svetelné prvky, prostredníctvom ktorých nadobúdajú grafickú podobu loga značky AMG, ako aj dizajn predných svetlometov.

Špičkové materiály a farebné kombinácie opláštenia pochádzajú priamo z pretekárskeho športu. Funkčné komponenty exteriéru sú vytvorené z pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien a sú v kontraste so sklupturálnymi, zmyselnými lakovanými plochami.

Aktívna aerodynamika: na výber sú tri scenáre

Aktívna, hydraulicky ovládaná aerodynamika zintenzívňuje prítlačný tlak na prednej a zadnej náprave a zlepšuje aj aerodynamickú efektívnosť. Podľa želania vodiča a zvoleného jazdného programu sú k dispozícii tri rôzne aerodynamické nastavenia:

  • „Diaľnica“ v jazdných programoch Preteky bezpečne , Preteky, EV a Individuálny: žalúzie sú zatvorené, aktívne krídelká na prednom difúzore sú vysunuté a zadné krídlo vrátane krídelka je zasunuté.
  • „Trať“ v jazdných programoch Preteky plus a Strat2 (oba režimy sú dovolené len na pretekárskej trati): krídelká predného difúzora sa vyklopia, aby obrys predného difúzora dosiahol čo najefektívnejší tvar. Zadné krídlo sa úplne vysunie, rovnako aj krídelko zadného krídla. Žalúzie sa otvoria, čím sa zvýši prítlačný tlak na prednej náprave a zintenzívni sa podtlak v podbehoch kolies. Vozidlo sa zníži o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Z tohto opatrenia vyplýva až päťnásobný nárast celkového prítlaku s účinkom závislým od rýchlosti v porovnaní s cestnými jazdnými programami.
  • Režim „Preteky DRS“ (systém na zníženie odporu), ktorý je možné aktivovať stlačením tlačidla ako vo Formule 1, v jazdných programoch pre pretekársku trať: krídelko zadného krídla sa úplne zasunie a žalúzie sa zatvoria. Prítlak sa pritom síce zníži približne o 20 percent, avšak vozidlo Mercedes-AMG ONE dosiahne vysoké rýchlosti ešte rýchlejšie. DRS je možné deaktivovať manuálne, prípadne sa deaktivuje automaticky, len čo vodič začne brzdiť alebo sa nameria priečne zrýchlenie.

Interiér: Formula 1 pre dvoch cestujúcich

Koncepcia dizajnu interiéru vyplýva z funkčnosti interiéru v pretekárskom športe, čo sa v tomto prípade prejavuje radikálnymi tvarmi. Vďaka tomu možno na ceste aj pretekárskej trati zažiť autentický pocit z techniky Formuly 1. Aj v tomto smere má každý detail svoju funkciu. „No styling“ je výsledný dizajn, ktorý vyplýva z požiadaviek na tento stroj na jazdenie. Dizajn je spojením skulpturálnej reči tvarov a nekompromisného dizajnu pochádzajúceho z pretekárskeho športu. Zjednodušené komponenty sú svojím tvarom aj funkčnosťou zvýraznené v odvážnom minimalistickom štýle interiéru škrupinovej konštrukcie.

Ergonomicky navrhnutý interiér poskytuje priestor pre dve osoby. Pevne integrovaná skulptúra škrupinových pretekárskych sedadiel sa esteticky spája s priestorom na nohy do jedného celku. Po stranách plynule prechádza do oblasti prahov a stáva sa neoddeliteľnou súčasťou vysokoskulpturálneho prostredia škrupinovej konštrukcie. Operadlá škrupín sedadiel AMG pochádzajúcich z motoristického športu je možné nastaviť v dvoch polohách: 25o a 30o. Volant je možné nastaviť elektricky a sústavu pedálov mechanicky (na jedenástich úrovniach), vďaka čomu si pilot nájde optimálnu jazdnú polohu. Aj opierky nôh spolujazdca je možné nastaviť individuálne.

Aj stredový tunel je funkčnou súčasťou nosnej konštrukcie z uhlíkových vlákien. Svojím tvarom zapadá do tvaru sedadiel tak, aby lícoval, a svojím jemne vystupujúcim obrysom sa drží minimalistického princípu. Odkladací priečinok s hodnotným vzhľadom, zjednodušené pole vypínačov a tlačidlo na štartovanie motora tvoria jeden celok. Priečinok je vybavený priehľadným krytom. Dve prípojky mini USB pre externé audiozariadenia zlepšujú praktickosť pri každodennom používaní. Tlačidlo Štart/Stop má prominentné stvárnenie na tuneli a smerom dopredu ukončuje ovládacie prvky. Valcové teleso plášťa z kovu po stranách pridržiavajú dva nosníky, ktoré organicky vyčnievajú zo základného telesa tunela.

Interiér s funkčnými konštrukčnými dielmi

Úzky profil krídla prístrojovej dosky pôsobí ľahkým dojmom a vzbudzuje pocit, akoby sa vznášal. Ako funkčný konštrukčný diel okrem toho vystužuje škrupinovú konštrukciu hypervozidla. Dva voľne stojace displeje s vysokým rozlíšením s uhlopriečkou 10 palcov s individuálnymi grafickými zobrazeniami Mercedes-AMG ONE sú zušľachtené vysokokvalitnými kovovými dielmi a sú prispôsobené prístrojovej doske. Displej združeného prístroja je mierne vysunutý nahor a je umiestnený pred vodičom. Multimediálny monitor vpravo na stredovej konzole je naklonený k vodičovi.
Pod stredovým displejom ako gondola visí zostava dvoch ventilačných dýz. Displej a dýzy sa zlievajú do jedného celku a zvýrazňujú puristickú koncepciu dizajnu. Vo ventilačných dýzach sa znova odráža pravouhlá základná forma displejov.

Obloženie dverí je vyhotovené z ušľachtilých a funkčných uhlíkových vlákien a svojím tvarom plynulo zapadá do športového interiéru. Kazeta z kovu spája ventilačné dýzy a spínače elektrického ovládania okien, ktoré sú integrované ako dva hlboko vložené pravouholníky. Ďaleko dopredu natiahnutá kontúra vo dverách sa ako sval tiahne dozadu a vytvára priestor pre charakteristický priebeh vonkajšej línie okna.

Volant ako vo Formule 1

V radikálne stvárnenom a hodnotne vyhotovenom pretekárskom volante sú skombinované ovládacie a funkčné prvky s originálnymi komponentmi pretekárskeho vozidla, ktoré v extrémnych jazdných situáciách zaručujú bezpečné ovládanie. Svetelná signalizácia radenia je znázornená v hornej časti venca volantu, ako je bežné v pretekárskom vozidle. Hore a dole sploštený volant s integrovaným airbagom ponúka ďalšie odkazy na motoristický šport: pomocou dvoch integrovaných tlačidiel AMG na volante je možné aktivovať rôzne funkcie bez toho, aby bolo nutné zložiť ruky z volantu. Takto je možné ovládať napríklad jazdné programy, deväťstupňový systém riadenia trakcie AMG, aktiváciu systému DRS alebo adaptovanie podvozka.

Obrazovka namiesto vnútorného zrkadla, farby a materiály z pretekárskeho vozidla

Vývojári Mercedes-AMG mysleli aj na praktickosť pri každodennom používaní a na ešte vyšší komfort ovládania: klimatizácia a elektrické ovládanie okien sú súčasťou sériovej výbavy a infotainment zabezpečuje plynulú konektivitu. Používateľské rozhranie je integrované ako samostatná koncepcia. Najdôležitejšie ukazovatele sa zobrazujú na ceste v zornom poli nad volantom, aby nič nerušilo pozornosť vodiča. Na zaručenie optimálneho výhľadu smerom dozadu aj napriek vertikálnemu krídlu v zadnej časti vozidla nahrádza obrazovka vnútorné zrkadlo. Táto obrazovka v reálnom čase zobrazuje zábery systému MirrorCam, ktorý je integrovaný v zadnej časti. Teleso obrazovky svojím tvarom plynule prechádza do strechy a poskytuje ďalšie ovládacie prvky.

Pretekárske vozidlo Formuly 1 bolo inšpiráciou aj pre dôrazné a autentické kontrasty materiálov v interiéri. Aj tu je pohľadový kompozit škrupinovej konštrukcie z uhlíkových vlákien vo vzrušujúcom kontraste s kombináciou materiálov a farieb škrupínových sedadiel potiahnutých magmovou sivou kožou napa a čiernym mikrovláknom DINAMICA. Vložky sedadiel svojím špeciálnym dizajnom podporujú cirkuláciu vzduchu v oblasti chrbta vodiča. Žlté kontrastné ozdobné švy štandardne vytvárajú ďalšie akcenty, na výber sú však aj iné farby.

Kvalitne vypracované detaily z vhodných materiálov, ako sú ventilačné dýzy v tieňovej striebornej a tmavej chrómovej farbe, dodávajú ďalšie individuálne akcenty. Popruhy bezpečnostných pásov a kontrastné ozdobné švy v odtieni žltej, ktorý je typický pre AMG, zdôrazňujú výkonnostné ambície. Zákazníci majú okrem toho k dispozícii rozsiahle možnosti veľmi individuálneho prispôsobenia, ktoré je možné stanoviť v rámci intenzívnej konzultácie s odborníkmi Mercedes-AMG.

Technické údaje Mercedes-AMG ONE

Motor
Počet/usporiadanie valcov 6/V
Zdvihový objem cm³ 1 599
Max. systémový výkon kW/k 782/1 063
Max. systémový krútiaci moment Nm Bez údajov na základe zložitosti hnacieho ústrojenstva
Max. výkon spaľovacieho motora kW/k 422/574 pri otáčkach 9 000/min
Max. otáčky spaľovacieho motora 1/min 11 000
Príprava zmesi mikroprocesorom riadené vstrekovanie benzínu, kombinácia priameho vstrekovania a vstrekovania do nasávacieho potrubia
Kombinovaný výkon elektromotorov kW/k 450/611
Prenos sily
Pohon plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s hybridne poháňanou zadnou nápravou a elektricky poháňanou prednou nápravou, s vektorovaním krútiaceho momentu
Prevodovka Automatizovaná 7-stupňová prevodovka s ručným radením
Preklady
1./2./3./4./5./6./7. prevodový stupeň 12,803 / 9,267 / 7,058 / 5,581 / 4,562 / 3,878 / 3,435
Dozadu 14.599
Podvozok
Predná náprava Päťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Zadná náprava Päťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Dolné ramená sú aerodynamicky tvarované
Brzdová sústava Hydraulická keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava z uhlíkových vlákien AMG, vpredu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 398 x 38 mm, 6-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 380 x 34 mm, 4-piestikové hliníkové pevné strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP®
Riadenie bez údajov
Disky vpredu: 10 J x 19 H2; vzadu: 12 J x 20 H2
Pneumatiky vpredu: 285/35 ZR 19; vzadu: 335/30 ZR 20
Rozmery a hmotnosti
Rázvor mm 2 720
Rozchod kolies vpredu/vzadu mm 1 721/1 669
Dĺžka/výška/šírka mm 4 756/1 261/2 010
Priemer otáčania m bez údajov
Objem batožinového priestoru l bez údajov
Prevádzková hmotnosť podľa DIN kg 1 695
Nosnosť kg bez údajov
Objem palivovej nádrže l 55
Jazdné výkony, spotreba, emisie
Zrýchlenie 0 – 100 km/h sek. 2.9
Zrýchlenie z 0 – 200 km/h sek. 7
Zrýchlenie 0 – 300 km/h sek. 15.6
Maximálna rýchlosť km/h 352
Kombinovaná vážená spotreba paliva[2] l/100 km 8.7
Kombinované vážené emisie CO₂[2] g/km 198
Kombinovaná vážená spotreba elektriny[2] kWh 32
Elektrický dojazd[2] km 18.1

[1] Údaje o spotrebe a emisiách CO2 sú predbežné a boli zistené v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od Technickej služby ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.

[2] Údaje o spotrebe, emisiách CO2 a elektrickom dojazde sú predbežné a boli zistené v súlade s certifikačnou metódou skúšobného postupu WLTP. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od Technickej služby ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (4961x3721px, 8.62 MB)

Fotografia 2 (4961x3721px, 7.1 MB)

Fotografia 3 (4961x3721px, 13.03 MB)

Fotografia 4 (4961x3721px, 12.87 MB)

Fotografia 5 (4961x3721px, 8.64 MB)

Fotografia 6 (4961x3721px, 12.43 MB)

Fotografia 7 (4961x3721px, 10.66 MB)

Fotografia 8 (4961x3721px, 10.96 MB)

Fotografia 9 (4961x3721px, 8.53 MB)

Fotografia 10 (4961x3307px, 9.37 MB)

Fotografia 11 (4961x3307px, 9.51 MB)

Fotografia 12 (4961x3307px, 9.59 MB)

Fotografia 13 (4961x3307px, 9.21 MB)

Fotografia 14 (4961x3308px, 8.91 MB)

Fotografia 15 (4961x3307px, 9.62 MB)

Fotografia 16 (4961x3307px, 9.68 MB)

Fotografia 17 (4961x3307px, 8.86 MB)

Fotografia 18 (4961x3307px, 9.55 MB)

Fotografia 19 (3307x4961px, 7.68 MB)

Fotografia 20 (4961x3307px, 8.32 MB)

Fotografia 21 (4961x3307px, 8.9 MB)

Fotografia 22 (4961x3307px, 9.83 MB)

Fotografia 23 (4961x3307px, 9.38 MB)

Fotografia 24 (4961x3307px, 10.07 MB)

Fotografia 25 (4961x3307px, 9.74 MB)

Fotografia 26 (4961x3307px, 9.65 MB)

Fotografia 27 (4961x3307px, 9.59 MB)

Fotografia 28 (4961x3307px, 6.11 MB)

Fotografia 29 (4961x3307px, 8.34 MB)

Fotografia 30 (4961x3308px, 9.35 MB)